Algemeen

Hier vind je een uitgebreide uitleg over alle basis instellingen van het reserveringssysteem. Zorg ervoor dat je deze fase van de setup nauwkeurig naloopt, want hier kunnen regelmatig fouten gemaakt worden. Wij leggen stap-voor-stap uit hoe deze setup verloopt! Kijk mee in jouw eigen instellingen op Lurch:

Naar de algemene instellingen


 

Tijden

Algemeen

Blokuren instellen

Om te zorgen dat één tafel niet heel de avond gereserveerd is, kun je blokuren instellen. Aan de hand van blokuren bepaal je hoelang een tafel gereserveerd blijft. Dit doe je als volgt:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je de blokuren aanpassen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Blokuren overschrijven

Het is mogelijk om blokuren te overschrijven vanaf een bepaald aantal personen. Stel dat je groepen vanaf 10 personen wel de mogelijkheid wil geven om langer plaats te nemen aan een tafel, kun je dit optioneel instellen. 

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je aangeven voor hoeveel personen het reserveringsysteem de blokuren mag overschrijven.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Blokuren voor grote groepen overschrijven

Bij blokuren overschrijven geef je aan vanaf welke groep grote blokuren niet meer gelden. Bij dit onderdeel geef je aan welke blokuren dan wel gelden voor hun:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je de nieuwe blokuren instellen voor grote groepen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Tijd van te voren annuleren

Wil je niet dat gasten op het laatste moment nog kunnen annuleren? Bij deze instelling kan je een annuleringstijd instellen: Zet je de annuleringstijd op 4 uur? Dan kunnen gasten tot 4 uur voor hun reservering nog annuleren, daarna niet meer. Volg deze stappen:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je een annuleringstijd van tevoren instellen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Interval instellen

Hoeveel tijd zit er tussen de verschillende zittingen bij de reserveringsopties? Deze kun je zelf instellen. Wanneer je deze instelt op een kwartier zijn de beschikbare tijden voor een gast bijvoorbeeld: 13:00, 13:15, 13:30, 13:45.

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je de intervallen instellen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Instellen tot hoe kort van te voren iemand kan reserveren

Wil je dat er minimaal een uur zit tussen het plaatsen van de reservering en het moment dat de reservering plaatsvindt? Dit kun je instellen. Het is natuurlijk ook mogelijk om geen restricties in te stellen.

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je de reserveringstijd instellen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Je kunt ook per dag instellen hoe ver van te voren iemand kan reserveren! 
Bekijk hier hoe je dit per dag doet:

Stel tijd van te voren in per dag

Instellen hoe ver vooruit gereserveerd kan worden

Hoeveel maanden van te voren mogen gasten uiterlijk reserveren? Als je deze variabele bijvoorbeeld op één maand zet, kunnen gasten maximaal 1 maand vooruit reserveren. 

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het bovenste veld onder ‘Tijden’ kun je aangeven hoeveel maanden van tevoren gasten kunnen reserveren.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

 

Gasten

Algemeen

Maximaal aantal gasten voor een reservering instellen

Hoeveel gasten mogen er maximaal per keer reserveren? Geef dat als volgt aan:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Gasten’ kun je het maximale aantal gasten per reservering instellen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Bericht voor het maximum aantal gasten instellen

Het is mogelijk om een bericht samen te stellen dat altijd onderaan de reserveringspagina getoond wordt, bijvoorbeeld: 'Wil je met meer dan 12 personen reserveren? Bel dan...'. Dit stel je zo in:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Gasten’ kun je een persoonlijk bericht aanmaken dat bovenaan jouw reserveringpagina komt te staan.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Gasten de ruimte laten selecteren

Wil je dat gasten zelf hun ruimte mogen selecteren tijdens het online reserveren? Dat betekend dat zij zelf mogen kiezen of zij op het terras of binnen willen zitten. Hier kan je deze instelling activeren of deactiveren:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Gasten’ kun je het bovenste schuifje op actief of inactief zetten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Gasten hun eindtijd tonen

Wil je dat gasten de eindtijd van hun reservering te zien krijgen bij het plaatsen van een reservering? Zij krijgen dan bijvoorbeeld het volgende te zien bij de reserveringstijd: 19:00 – 21:00. Hier kan je deze instelling activeren of deactiveren:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Gasten’ kun je het schuifje van eindtijd op actief of inactief zetten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Gasten de tafel tonen

Indien geactiveerd kunnen gasten hun tafelnaam inzien zowel tijdens het reserveren als in de bevestigingsmail. Wil je meer speling in de tafel selectie? Hier kun je deze instelling wijzigen:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Gasten’ kun je het schuifje van tafel tonen op actief of inactief zetten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Gasten de ruimte tonen

Indien geactiveerd kunnen gasten de ruimte inzien zowel tijdens het reserveren als in de bevestigingsmail. Hier kun je deze instelling wijzigen:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Gasten’ kun je het schuifje van ruimte tonen op actief of inactief zetten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

 

Teksten

Algemeen

Datum tekst aanpassen

Deze tekst wordt getoond onderaan het datum-selectie veld op het online reserveringsformulier. Hier kun je bijvoorbeeld aangeven welke data het restaurant speciaal gesloten is. Hier kun je deze instelling aanpassen:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Teksten’ kun je bovenaan een gepaste tekst schrijven voor gasten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Tekst boven de reserveringspagina aanpassen

Deze tekst komt bovenaan de reserveringspagina te staan en begroet jouw gasten. Pas de tekst zo aan:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Teksten’ kun je onder Kop Tekst een begroeting maken voor de gasten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Een placeholder in het notitieveld aanmaken

Tijdens het reserveren krijgen gasten de optie om een notitie te schrijven waarin ze speciale wensen kunnen vermelden. Met deze instellingen kun je in dit veld een tijdelijke tekst zetten waardoor gasten een indicatie krijgen waarvoor dit veld gebruikt kan worden, Bijvoorbeeld: “Geef hier uw allergieën of dieetwensen aan”. Maak deze zo aan:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Teksten’ kun je onder korte uitleg notitieveld gast een placeholder aanmaken.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Gast notitie verplicht maken

Wil je dat gasten niet verder kunnen met de reserveringen zonder een gastnotitie toe te voegen. Dit kan zo:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Teksten’ kun je het schuifje bij verplicht gast notitie actief of inactief maken.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

 

Opties

Algemeen

Geef gasten de mogelijkheid om aan te melden voor nieuwsbrief

Wil je dat gasten zich kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief? Hier kun je dit optioneel maken voor hun tijdens het reserveren:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Opties’ kun je het eerste schuifje op actief zetten om dit optioneel te maken.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Het ‘Aangenomen door’ veld tonen bij interne reserveringen

Wil jij graag meer inzicht hebben in wie welke reservering heeft aangenomen? Dit kan door deze instelling op actief te zetten:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Opties’ kun je het tweede schuifje op actief zetten.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Reserveringen automatisch accepteren

Zelf de controle houden over binnenkomende reserveringen? Zorg er dan voor dat je eerst reserveringen moet accepteren voordat deze daadwerkelijk geplaatst worden. Lurch heeft standaard aanstaan dat het systeem reserveringen automatisch aanneemt. Verander dit als volgt:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Opties’ kun je het derde schuifje op inactief zetten. Nu moeten alle reserveringen eerst door jou goedgekeurd worden. Laat je het op actief staan, dan accepteert het systeem automatisch alle reserveringen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina

Melding tonen wanneer er een nieuwe reservering geplaatst is

Wanneer dit aanstaat krijg je een notificatie te zien in het reserveringen overzicht bij elke nieuwe reservering. Hier kun je dit instellen:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Opties’ kun je het vierde schuifje op actief zetten om meldingen te ontvangen.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Direct naar datum van geplaatste reservering gaan bij interne reserveringen

Wil je, na het plaatsen van een interne reservering, direct naar de datum gaan in het reserveringen overzicht waarop de nieuwe reservering geplaatst is? Zet deze instelling dan op actief. Laat je deze op inactief dan blijf je gewoon op de huidige pagina. Hier vind je deze instelling:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Opties’ kun je het onderste schuifje op actief zetten om direct te navigeren naar de relevante datum.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Tafel status kolom aanzetten in het reserveringen overzicht

Wil je snel en makkelijk zien welke tafels beschikbaar zijn? Zet dan de tafel status kolom aan in het reserveringen overzicht. Deze kolom kun je activeren als volgt:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Opties’ kun je het onderste schuifje op actief zetten om deze kolom te activeren in het reserveringen overzicht.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

 

Extra Velden

Algemeen

Toon allergieën veld tijdens het reserveren

Wil je een extra veld toevoegen waar gasten hun allergieën kunnen invullen? Dit veld wordt getoond op het online reserveringsformulier, de widget, het externe formulier en alle interne reserveringen. Voeg dit veld zo toe:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Extra velden’ kun je het bovenste schuifje op actief zetten. Nu wordt er een extra veld voor allergieën getoond. Laat je deze instelling op inactief staan, dan krijgen gasten dit veld niet te zien.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Toon bedrijfsnaam veld tijdens het reserveren

Wil je een extra veld toevoegen waar gasten kunnen aangeven of zij namens een bedrijf komen? Dit veld wordt getoond op het online reserveringsformulier, de widget, het externe formulier en alle interne reserveringen. Voeg dit veld zo toe:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Extra velden’ kun je het middelste schuifje op actief zetten. Nu wordt er een extra veld met ‘bedrijfsnaam’ getoond.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Toon woonplaats veld tijdens het reserveren

Wil je een extra veld toevoegen waar gasten hun woonplaats moeten aangeven? Dit veld wordt getoond op het online reserveringsformulier, de widget, het externe formulier en alle interne reserveringen. Voeg dit veld zo toe:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Extra velden’ kun je het onderste schuifje op actief zetten. Er wordt nu een extra veld met ‘stad’ getoond.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

 

Arrangementen

Algemeen

Arrangement aanbieden in het reserveringsformulier

Het is mogelijk om arrangementen toe te voegen aan het reserveringsformulier. Gasten kunnen direct een arrangement reserveren of een reguliere reservering maken. Om arrangementen in het reserveringsformulier te tonen moet je eerst deze instelling op actief zetten. Dit stel je als volgt in:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Arrangementen Instellingen’ kun je het bovenste schuifje activeren. Gasten krijgen nu de optie om arrangementen te selecteren tijden het online reserveren.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.

Arrangement verplichten

Gasten verplichten om een arrangement te selecteren tijdens het reserveren? Dit kan als volgt:

Stap 1: Ga in het menu naar ‘Reserveringen’ > ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’.
Stap 2: In het veld onder ‘Arrangementen Instellingen’ kun je het onderste schuifje activeren. Gasten moeten nu verplicht een arrangement selecteren voordat ze verder kunnen met reserveren.
Stap 3: Vergeet niet de veranderingen op te slaan onderaan de pagina.